Pieter goes down under!

Eerste indrukken Sydney

Hallo iedereen,

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties op mijn blog. Het gaat goed met mij, al moet ik soms wel wennen aan het leven in een hostel. Het is natuurlijk niet zo luxe als ik het thuis heb. Verder ik aardig op mijn geld letten, want het vliegt er heel makkelijk uit. Dit is mijn eerste reis alleen, dus ik leer elke dag nog dingen die beter kunnen. Ik ben nu nog 2 nachten in het huidige hostel en dan ga ik 9 nachten naar een ander hostel in het centrum van Sydney. Ik loop overigens nog een beetje achter met schrijven, maar hier in ieder geval een eerste impressie van Sydney.

Aankomst
Na ongeveer 13,5 uur gevlogen te hebben kwam ik aan in Sydney airport. Ik was helemaal vergeten te kijken in Dubai hoe ik naar mijn hostel moest. Gelukkig heb ik even op een computer daar gekeken en het viel wel mee. 20 Minuutjes de trein nemen en mijn rugzak en ik waren dichtbij het hostel. Sydney was wel een groot contrast met Dubai, zoals ik geschreven heb, is Dubai heel erg schoon en veel decadente zaken. In Sydney was dat niet het geval... Ik stapte in een oude vieze trein (zonder airco!)met mensen erin die zich niet goed konden kleden: vale shirtjes en rare rokken niet mooie kleding zoals in Dubai (sorry als ik hiermee iemand beledig, maar zo dacht ik erover). Na een kleine wandeling kwamen mijn tas en ik aan bij het hostel. Hier heb ik mijn tas achtergelaten en ik ben samen met een Amerikaanse jongen (Robert) naar het centrum gegaan, we konden namelijk nog niet inchecken zo vroeg. We zijn begonnen met het bekijken van de Saint Mary Church (petjes moesten binnen even af). Elke avond werd er ook een lichtshow gegeven tegen de voorkant van de kerk. We zijn daarna in de City Tower geweest, dit is een grote toren in het midden van de stad van 300 meter hoog. Hier was een mooi uitzicht over de stad en elke paar minuten vloog er een vliegtuig voorbij. We vervolgende onze weg door het Hyde Park naar de de Botanic Gardens. De Botanic gardens is een soort van Vondelpark zoals in Amsterdam, maar dan met rare uitziende vogels en vleermuizen die je in elke boom kunt terugvinden. Bij zonsondergang worden de vleermuizen weer wakker en gaan ze op zoek naar voedsel. Het zijn trouwens echt enorme beesten, ze kunnen wel een spanwijdte hebben van meer dan één meter. Het zijn overigens de grootste vleermuizen ter wereld. Verder bevat het park veel soorten bijzondere planten en bomen. Het uitzicht in het park is erg mooi over de stad, je ziet de skyline met alle hoge gebouwen, met ervoor de planten en bomen. De tuin hebben we verder wat foto's gemaakt van de Harbour Bridge en het Opera House. Daarna hebben we onze weg naar het hostel vervolgd, ingecheckt en de halve middag heb ik lekker geslapen. 's Avonds zijn Robert en ik nog lekker wezen stappen in de wijk Kings Cross. Wat mij opviel is dat de biertjes een stuk groter zijn dan in Nederland, wel 30 cc denk ik. De prijzen zijn daarentegen ook een stuk hoger, mijn eerst biertje was een Heineken voor $ 8,5, zo'n € 6,35. Het merendeel van bieren ligt wel iets lager hoor zo rond de $ 5 à $ 6.

Het hostel (The Strand Hotel)
In het hostel zit ik nu één week en ik begin al aardig gewend te raken. Het is een gezellig hostel met veel aardige mensen en luidruchtige Britten, wat kunnen die gasten kakelen en dat Engels wat ze spreken heb ik niet zo geleerd op de havo... De locatie van het hostel is in de wijk Darlinghurst, dat is tussen het centrum en Kings Cross. Op de begane grond zit een bar waar je ook lekker kunt eten. De bar is elke dag tot 3 uur 's nachts open, maar echt geluidsoverlast heb ik zelf niet van gehad (met dank aan de earplugs van Stutvoet). Op de 1e en 2e verdieping zijn de kamers. Er gaat wel eens iets mis met de boekingen, dus ik zit nu alweer op mijn 5e kamer. Er is een dakterras op 3e etage en hier heb je een mooi uitzicht over de hoge gebouwen die Sydney kent. Op het dakterras is ook een keuken en ook op de 1e etage vind je er één.

Verdere verkenning van Sydney
Bijna dagelijks ben het centrum ingelopen om boodschappen te doen, gebouwen te bekijken en 's avonds mooie plaatjes schieten. De gebouwen die ik nu noem komen ook nog online als foto. In het midden van het centrum zit de City Hall, dit is een mooi oud gebouw met pilaren en een klok erboven op. Anders dan in Dubai zijn niet alle gebouwen hier nieuw, je vind een aantal gebouwen van meer dan 100 jaar oud met hierom heen glazen kantoorgebouwen van tientallen verdiepingen hoog. Een ander mooi oud gebouw is het Queen Victoria Building (QVB). Dit gebouw is meer dan 100 jaar oud en is geschonken door de Engels Queen Victoria, het is trouwens officieel ook nog de koningin van Australië, omdat dit ook nog onder het koninkrijk van Engeland valt. Het gebouw is 200 meter lang en hierin zitten veel winkels in. Aan het begin van het gebouw staat een mega kerstboom die vanaf de begane grond tot aan de bovenste verdieping rijkt en hierin zitten allerlei Schwaroski-kristallen in. In het midden van het gebouw hangt een grote klok en de muren en trappen zijn mooi afgewerkt met ornamenten en de ramen zijn glas in lood. The Strand is een gebouw wat tegenover de QVB staat en bevat de meeste juweliers in Sydney, het ziet er prachtig uit met veel goud en mooie kerstkomen. Een ander mooi gebouw is dat van Apple, helemaal van glas van de buitenkant en binnenin heel veel speeltjes die ik allemaal wel zou willen hebben.

Andere backpackers
De 1e dag in Sydney ben ik opgetrokken met Robert de Amerikaan. Ik ben verder veel optrokken met Claudia en Sebastiaan. Dit zijn twee Duitsers die ook alleen reizen en ik heb ze leren kennen in het hostel. Ze komen ook nog een keer voorbij op de foto's. Claudia en ik hebben dezelfde camera (Canon Powershot S95 voor de kenners) en ik heb haar aardig wat uitgelegd hoe je goede foto's kan maken. Vaak gaan we 's avonds de stad in om foto's te maken van de gebouwen en in de parken. Sebastiaan zit vanaf zondag in een eigen appartement voor wel $ 125 met zijn vriendinnetje, ze is komen overvliegen uit Duitsland om met kerst bij haar vriend te zijn. Zijn vriendin zou eigenlijk zondag al komen, maar door de sneeuw die gevallen is was de vlucht overboekt en moest ze een nachtje extra in China zitten. Ik ben blij voor hem dat het nu gelukt is dat ze bij elkaar zijn met kerst, soms lukt het namelijk ook niet. Erg ontroerend om te zien toen hij dat telefoontje kreeg dat ze toch een eerdere vlucht kon nemen naar Sydney.

Nationaliteiten
In het hostel ben ik al de volgende nationaliteiten tegengekomen met hun bijbehorende eigenschappen (mijn bescheiden mening overigens):
• Fransen: met hun rare zwoele Engels accent
• Duitsers: niet teveel grapjes maken over 70 jaar geleden... Kan ik er wat aan doen dat er in de lift een bordje staat van de fabrikant: Schindler lift (dan moet ik toch denk en aan de film Schindlers List)
• Engelsen: met hun luide stem en soms onbeschoft gedrag t.o.v. het andere geslacht
• Ieren: kleine meiden met korte truitjes en veel make-up

Weetjes over Sydney
• Er zijn wel meer dan 190 nationaliteiten
• Met nieuwjaarsavond zijn er meer dan 3,6 miljoen mensen die het vuurwerk willen zien (thanks voor de tip Colette)
• Het verkeer is één grote chaos, echt heel druk.
• Parkeren is nog duurder dan in Amsterdam (extreem voorbeeld: 1 uur voor $ 42)
• De prijzen van de supermarkt en stappen zijn bijna het dubbele dan dat in Nederland
• De taxi's zijn erg lelijk en lijken net politieauto's met al die antennes
• Je ziet 's avonds best veel mensen die dronken zijn
• Elke avond zijn de kroegen tot laat open
• De grootste vleermuizen ter wereld leven in de Botanic Gardens in Sydney (meer dan 1 m spanwijdte)

Nieuw Australisch nummer

Hallo iedereen. Hier even een kleine update. Ik zit nu lekker met mijn iPhone in het zonnetje op het dakterras van het hostel :-) Net heeft t geregend, dus we zijn hier allemaal blij met de zon. Ik las op nu.nl dat het weer in nederland wat sneeuwerig is... Ik wil iedereen nog bedanken voor alle smsjes! Ik heb niet iedereen wat terug gestuurd vanwege de kosten. Nu heb een Australische nummer waar jullie me op kunnen bereiken +61414125056. We zijn met z'n 3en nu aan 't zoeken voor een goede spot voor nieuwjaarsavond in Sydney, dus elke tip is welkom ;-) Groetjes Pieter

Eerste dag Dubai

Hallo iedereen,

Jaja, ik ben vertrokken vanuit het koude Nederland met mijn winterjas aan, nu zit ik in mijn hostel in Sydney. Het internet werkte hier eerder niet, dus ik kan nu pas mijn hele verhaal helemaal erop zetten.

Schiphol
De 9e kwam ik aan op Schiphol en er stond een enorme rij, gelukkig had ik online al ingecheckt en binnen 2 minuten was mijn bagage op de band. Hierna gezellig wat koffie gedronken en nog gewacht op Robbert (openbaar vervoer he) om daarna afscheid te nemen. De vlucht was erg goed verlopen. Ik zat naast een gepensioneerde vrouw, die haar dochter ging opzoeken in Australië en daarnaast zat een jonge vrouw die haar vriend ging opzoeken. We hebben gezellig gekletst. Ik heb natuurlijk even de tv-schermen die we voor ons hadden uitgelegd

Wink
. Op die schermen zat echt van alle op, dus ik ben eerst een uur wezen spelen om naar de webcam te kijken en mijn buurvrouw te bellen via de geïntegreerde telefoon
Laughing
Dan kan ik toch zeggen dat ik in het vliegtuig gebeld heb. Na 6,5 uur kwamen we aan op Dubai Airport en ik heb de taxi naar het hostel genomen. Er waren daar twee mannen in de 40, dus ik dacht: ‘ow nee, ik hoop toch dat er ook jongeren hier zijn ...'

Eerst dag
Om 10 uur ging ik ontbijten en ik kwam gelijk 3 jonge lui tegen, met één van hem (Corey uit Nieuw-Zeeland) ben ik de eerste 2 dagen opgetrokken. We zijn met de bus en metro richting het oude gedeelte van Dubai vertrokken. Ze hebben hier een ov-chipsysteem en dat werkt hier perfect... (Kan Nederland nog iets van leren). We hebben Bastakiya gezien en dat is een stuk hoe de stad er vroeger uit zag (lees 100 jaar geleden). Dit kun je zien op de foto's. Vervolgens met de metro naar het grootste winkelcentrum van de wereld, dit bestaat uit 3 verdiepingen en elk merk heeft wel zijn eigen winkel. In Dubai hebben ze tientallen megagrote winkelcentra. In het winkelcentrum was het grootste aquarium van de wereld en hier kon je onderdoor lopen, erg gaaf om te doen. Verder was er dierentuin met reptielen in het winkelcentrum. 's Avonds hebben we gegeten bij een Libanees en gekeken naar de fonteinen (konden water 150 meter de lucht inschieten). De show was ook met licht en herhaalde zich elke 30 minuten. Voor het winkelcentrum kon je gebruik maken van valet parking, dus voor de mensen die te lui zijn om hun eigen auto te parkeren. Hier stonden de duurste auto's die je kon bedenken: Porsches, Ferrari's, Royce Rolls en mijn favoriet Aston Martins. We zijn als twee echte mannen ook even door de garage heengelopen om de auto's te bekijken.

Tweede dag
Corey en ik hadden het plan om naar de Jumeirah Mosque (moskee) te gaan, elke ochtend om 10 uur werd er een rondleiding gegeven. We dachten er wel binnen een uur te zijn, maar helaas we waren 20 minuten te laat (de afstanden in Dubai zijn echt enorm!). Gelukkig zagen we de groep net naar binnengaan en we konden hier zo achteraan sluiten. Vervolgens hebben we in een hippe tent een broodje gegeten (zie foto) en zijn we vervolgens naar het strand gelopen. Hier had je echt het mooiste uitzicht op Dubai. Je had de hele skyline voor je met alle hoge gebouwen. Corey ging vervolgens weer weg om een desert safari te maken en ik heb mijn weg vervolgd naar Burj Khalifah. Dit is het hoogste gebouw ter wereld en is meer dan 800 meter hoog. Als je er bovenin bent kun je niet voorstellen dat je neerkijkt op gebouwen die 200/300 meter hoog zijn. Hierna ben ik naar een winkelcentrum geweest verderop (30 minuten met de tram). Daar hadden ze in het centrum een skibaan van 400 meter, natuurlijk de grootste ter wereld. In Dubai zijn ze echt gek, je gaat toch geen skibaan bouwen in een woestijn. Vervolgens heb ik een lekkere maaltijd genomen en heb ik een spot gevonden waar ik heerlijk gratis kon bellen via internet naar Nederland. Mijn laatste doel van die dag was nog om het grootste en duurste en grootste hotel van de wereld te bekijken van meer dan 300 meter hoog. Bij het hotel liep ik twee Duitse dames tegen het lijf die ook nog foto's wilde maken van het hotel, dus had ik ook iemand die een foto van mij wilde maken

Cool
.Vervolgens konden we mooi een taxi delen voor naar het hotel toe.

Derde dag
Op de derde dag heb ik lekker rustig aan gedaan, er waren zoveel impressies in mijn hoofd en mijn tas puilde nog steeds uit. Ik had op de tweede dag nog wat compressiezakken gekocht waarin je je kleding kon doen, dus ik heb nu mijn tas helemaal geordend met bijvoorbeeld alle T-shirts in één zak en zo (thanks voor de tip Wouter). In de middag ben ik met de bus naar het dichtstbijzijnde centrum gegaan, 1 uur in de bus weer... Gelukkig hebben ze daar overal airconditioning in, zelfs in de bushaltes! Vervolgens ben ik naar het museum van Dubai geweest, na alle mooie dingen gezien te hebben in Dubai wilde ik toch wat cultuur gaan opsnuiven. Het museum zelf was erg mooi, het leek op een oud fort met hierin wat oude bootjes en afbeeldingen hoe de mensen leefde 100 jaar geleden. Ik dacht dat het best klein was, maar er was nog een kelder waarin je kon zien hoe de mensen konden overleven in de woestijn. Vervolgens ben ik, zoals ik ook was gekomen, weer met een klein bootje over de rivier van Dubai (Dubai Creek), zie ook de foto's. Vervolgens ben ik terug gegaan naar het hostel en werd ik opgehaald door een grote jeep een Toyota Landcruizer, ik ging een desert safari maken! Met wel 30 dure jeeps gingen we de woestijn door crossen en heuvel op en weer af. Na een half uurtje stopte we en daar ben ik van een heuvel afgegaan met een snowboard, best gaaf om een keer gedaan te hebben. Verder was het met zonsondergang, dus het zand had een mooie rode gloed. Verder hebben we weer een stuk gereden en gingen we met iedereen BBQen, hier ontmoette ik een aantal Nederlandse mensen, dus heb ik daar verder bijgezeten. Aan het einde van de avond was er nog een buikdanseres, ze was echt enorm slecht! Ze stond daar op het podium te dansen alsof ze op hete kolen stond en ze was aan het headbangen... Zal wel cultuur zijn of zo

Wink

Weetjes over Dubai:
• Het toppunt van luxe is dat de bushaltes zelfs airco hebben.
• De afstanden zijn echt enorm. Naar het centrum kost met de taxi 30 minuten en met de bus bijna een uur. Tussen de verschillende bezienswaardigheden ben je met de metro wel 30 minuten bezig.
• In het winkelcentrum lopen sommige vrouwen in een boerka en vrouwen in minirokjes. Wat een verschil in klederdracht!
• Alle planten, bomen en grasplantsoenen zijn voorzien van waterirrigatie en ze krijgen in de avond automatisch water.
• Dubai heeft de grootste golfbaan ter wereld... in een woestijn?!
• De vloeren van het metrostation worden met de hand en een doekje schoongemaakt door mensen.

Mening over Dubai
Ik heb in deze 3 dagen ook een mening gevormd over Dubai en deze wil ik graag met jullie delen. Ik heb het enorm naar mijn zin gehad in Dubai en heel veel mooie gebouwen gezien en veel pracht en praal en een andere goed punt is dat de mensen daar erg behulpzaam zijn en aardig. Verder is alles nieuw en erg schoon. Wat ik het rare vond van Dubai is dat veel dingen nep lijken, omdat het zo nieuw is. In Nederland zie je oude gebouwen en hierachter zit vaak een verhaal achter en kun je zien wanneer het gemaakt is. In Dubai lijkt het meer een pretpark met hierin hoge gebouwen en winkelcentra met megabioscopen en zo. Hierdoor komt het op mij over dat Dubai geen ziel heeft en alleen maar gebaseerd is om nog toerisme en kapitalisme. Ik had het echter wel dat ik het niet had willen missen en ik vind dat iedereen dit een keer gezien moet hebben.

Voorbereiding en afscheid nemen

Hallo vrienden en familie,

Wow, het is bijna zo ver! Nog maar 4 nachtjes slapen en mijn reis gaat beginnen. De afgelopen week heb ik alleen de maandag en dinsdag gewerkt en hierna heb ik mij gefocust op het nemen van afscheid van vrienden, laatste dingen halen, alles klaarleggen wat ik mee wil nemen en nog de laatste computer-klantjes meehelpen. Ik kan me nog erg moeilijk voorstellen dat ik over 4 dagen in mijn korte broek in de stralende zon loop tussen de hoge gebouwen in Dubai. Deze week was het namelijk bar en boos met het weer in Nederland en ik was lekker goed ingepakt als ik de straat op ging (zie foto). De huidige weersvoorspellingen voor Dubai zijn 28 graden en dat is best een verschil.

Deze week heb ik trouwens al wel de zenuwen een beetje gevoeld. Bij veel dingen die ik deed voelde ik dat het de laatste keer was (voor de eerst komende 6 maanden dan). Voor het laatst werken, nog uit eten met vrienden en familie en natuurlijk ook voor het laatst gezellig stappen in Harderwijk. De aankomende paar dagen ga ik nog naar de kapper, afscheidsborrel van mijn werk, mijn tas inpakken en als laatste nog afscheid nemen van vrienden (dat kon nog best wel eens lastig worden).

Ik ben erg benieuwd naar wat ik straks allemaal ga meemaken aan de andere kant van de wereld. Het voelt voor mij als één groot avontuur

Laughing
. Ik ga jullie op de hoogte houden van mijn reis en hoe dit allemaal verloopt.

Reisplannen

Hallo vrienden en familie,

Het is bijna zover. Na Wouter & Yasmin ga ik ook wat van de wereld zien. Momenteel ben ik nog druk bezig met verzekeringen uitzoeken, eerste overnachtingen boeken, camera uittesten en ik werk nog 4 weken.

Mijn reisschema ziet er als volgt uit. Op 9 december vlieg ik naar Dubai om daar 3 dagen van de geweldige luxe daar te genieten. Nouja, zien dan. Ervoor betalen natuurlijk niet ;-). Mijn reis gaat vervolgens naar Sydney in een Airbus A380, voor de vliegtuigspotters: dit is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld! In Sydney blijf ik de eerst komende tijd om te acclimatiseren en natuurlijk om op het strand Kerst te vieren en bij de Harbor Bridge het vuurwerk te bekijken (@Familie: ik ga jullie dan wel missen hoor). Mijn reis gaat dan vervolgens naar het zuiden richting Melbourne en waarschijnlijk ook nog richting het westen (Adelaide). In februari ga ik 8 weken Nieuw-Zeeland ontdekken om daar van de mooie landschappen te genieten en om alles te zien en te doen wat ik leuk vind. Voor de mensen die Lord of the Rings hebben gezien... de film is volledig opgenomen in Nieuw-Zeeland! Hierna vlieg ik weer terug naar Sydney om vervolgens de oostkust onveilig te maken. Mijn reis gaat dan naar het Noorden en hier kom ik langs Brisbane en ik ook ga duiken in het Great Barrier Reef. In de punt van de oostkust ligt Cairns en daar zijn ook de oerwouden van Australië en de oorspronkelijke bewoners: de Aboriginals. In Australië ga ik waarschijnlijk ook nog wat seizoenswerk doen, in een bar staan of wat er op mijn pad terecht komt. De laatste 2 weken van mijn reis ga ik naar Thailand om sowieso Adrienne te bezoeken en om het land nog te bekijken. Op 15 juni ben ik weer in Nederland om hier weer de zomer mee te maken.

Elke week ga ik proberen om een leuk verhaaltje neer te zetten met wat foto's, zodat jullie op de hoogte blijven.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!