Pieter goes down under!

Eerste dag Dubai

Hallo iedereen,

Jaja, ik ben vertrokken vanuit het koude Nederland met mijn winterjas aan, nu zit ik in mijn hostel in Sydney. Het internet werkte hier eerder niet, dus ik kan nu pas mijn hele verhaal helemaal erop zetten.

Schiphol
De 9e kwam ik aan op Schiphol en er stond een enorme rij, gelukkig had ik online al ingecheckt en binnen 2 minuten was mijn bagage op de band. Hierna gezellig wat koffie gedronken en nog gewacht op Robbert (openbaar vervoer he) om daarna afscheid te nemen. De vlucht was erg goed verlopen. Ik zat naast een gepensioneerde vrouw, die haar dochter ging opzoeken in Australië en daarnaast zat een jonge vrouw die haar vriend ging opzoeken. We hebben gezellig gekletst. Ik heb natuurlijk even de tv-schermen die we voor ons hadden uitgelegd

Wink
. Op die schermen zat echt van alle op, dus ik ben eerst een uur wezen spelen om naar de webcam te kijken en mijn buurvrouw te bellen via de geïntegreerde telefoon
Laughing
Dan kan ik toch zeggen dat ik in het vliegtuig gebeld heb. Na 6,5 uur kwamen we aan op Dubai Airport en ik heb de taxi naar het hostel genomen. Er waren daar twee mannen in de 40, dus ik dacht: ‘ow nee, ik hoop toch dat er ook jongeren hier zijn ...'

Eerst dag
Om 10 uur ging ik ontbijten en ik kwam gelijk 3 jonge lui tegen, met één van hem (Corey uit Nieuw-Zeeland) ben ik de eerste 2 dagen opgetrokken. We zijn met de bus en metro richting het oude gedeelte van Dubai vertrokken. Ze hebben hier een ov-chipsysteem en dat werkt hier perfect... (Kan Nederland nog iets van leren). We hebben Bastakiya gezien en dat is een stuk hoe de stad er vroeger uit zag (lees 100 jaar geleden). Dit kun je zien op de foto's. Vervolgens met de metro naar het grootste winkelcentrum van de wereld, dit bestaat uit 3 verdiepingen en elk merk heeft wel zijn eigen winkel. In Dubai hebben ze tientallen megagrote winkelcentra. In het winkelcentrum was het grootste aquarium van de wereld en hier kon je onderdoor lopen, erg gaaf om te doen. Verder was er dierentuin met reptielen in het winkelcentrum. 's Avonds hebben we gegeten bij een Libanees en gekeken naar de fonteinen (konden water 150 meter de lucht inschieten). De show was ook met licht en herhaalde zich elke 30 minuten. Voor het winkelcentrum kon je gebruik maken van valet parking, dus voor de mensen die te lui zijn om hun eigen auto te parkeren. Hier stonden de duurste auto's die je kon bedenken: Porsches, Ferrari's, Royce Rolls en mijn favoriet Aston Martins. We zijn als twee echte mannen ook even door de garage heengelopen om de auto's te bekijken.

Tweede dag
Corey en ik hadden het plan om naar de Jumeirah Mosque (moskee) te gaan, elke ochtend om 10 uur werd er een rondleiding gegeven. We dachten er wel binnen een uur te zijn, maar helaas we waren 20 minuten te laat (de afstanden in Dubai zijn echt enorm!). Gelukkig zagen we de groep net naar binnengaan en we konden hier zo achteraan sluiten. Vervolgens hebben we in een hippe tent een broodje gegeten (zie foto) en zijn we vervolgens naar het strand gelopen. Hier had je echt het mooiste uitzicht op Dubai. Je had de hele skyline voor je met alle hoge gebouwen. Corey ging vervolgens weer weg om een desert safari te maken en ik heb mijn weg vervolgd naar Burj Khalifah. Dit is het hoogste gebouw ter wereld en is meer dan 800 meter hoog. Als je er bovenin bent kun je niet voorstellen dat je neerkijkt op gebouwen die 200/300 meter hoog zijn. Hierna ben ik naar een winkelcentrum geweest verderop (30 minuten met de tram). Daar hadden ze in het centrum een skibaan van 400 meter, natuurlijk de grootste ter wereld. In Dubai zijn ze echt gek, je gaat toch geen skibaan bouwen in een woestijn. Vervolgens heb ik een lekkere maaltijd genomen en heb ik een spot gevonden waar ik heerlijk gratis kon bellen via internet naar Nederland. Mijn laatste doel van die dag was nog om het grootste en duurste en grootste hotel van de wereld te bekijken van meer dan 300 meter hoog. Bij het hotel liep ik twee Duitse dames tegen het lijf die ook nog foto's wilde maken van het hotel, dus had ik ook iemand die een foto van mij wilde maken

Cool
.Vervolgens konden we mooi een taxi delen voor naar het hotel toe.

Derde dag
Op de derde dag heb ik lekker rustig aan gedaan, er waren zoveel impressies in mijn hoofd en mijn tas puilde nog steeds uit. Ik had op de tweede dag nog wat compressiezakken gekocht waarin je je kleding kon doen, dus ik heb nu mijn tas helemaal geordend met bijvoorbeeld alle T-shirts in één zak en zo (thanks voor de tip Wouter). In de middag ben ik met de bus naar het dichtstbijzijnde centrum gegaan, 1 uur in de bus weer... Gelukkig hebben ze daar overal airconditioning in, zelfs in de bushaltes! Vervolgens ben ik naar het museum van Dubai geweest, na alle mooie dingen gezien te hebben in Dubai wilde ik toch wat cultuur gaan opsnuiven. Het museum zelf was erg mooi, het leek op een oud fort met hierin wat oude bootjes en afbeeldingen hoe de mensen leefde 100 jaar geleden. Ik dacht dat het best klein was, maar er was nog een kelder waarin je kon zien hoe de mensen konden overleven in de woestijn. Vervolgens ben ik, zoals ik ook was gekomen, weer met een klein bootje over de rivier van Dubai (Dubai Creek), zie ook de foto's. Vervolgens ben ik terug gegaan naar het hostel en werd ik opgehaald door een grote jeep een Toyota Landcruizer, ik ging een desert safari maken! Met wel 30 dure jeeps gingen we de woestijn door crossen en heuvel op en weer af. Na een half uurtje stopte we en daar ben ik van een heuvel afgegaan met een snowboard, best gaaf om een keer gedaan te hebben. Verder was het met zonsondergang, dus het zand had een mooie rode gloed. Verder hebben we weer een stuk gereden en gingen we met iedereen BBQen, hier ontmoette ik een aantal Nederlandse mensen, dus heb ik daar verder bijgezeten. Aan het einde van de avond was er nog een buikdanseres, ze was echt enorm slecht! Ze stond daar op het podium te dansen alsof ze op hete kolen stond en ze was aan het headbangen... Zal wel cultuur zijn of zo

Wink

Weetjes over Dubai:
• Het toppunt van luxe is dat de bushaltes zelfs airco hebben.
• De afstanden zijn echt enorm. Naar het centrum kost met de taxi 30 minuten en met de bus bijna een uur. Tussen de verschillende bezienswaardigheden ben je met de metro wel 30 minuten bezig.
• In het winkelcentrum lopen sommige vrouwen in een boerka en vrouwen in minirokjes. Wat een verschil in klederdracht!
• Alle planten, bomen en grasplantsoenen zijn voorzien van waterirrigatie en ze krijgen in de avond automatisch water.
• Dubai heeft de grootste golfbaan ter wereld... in een woestijn?!
• De vloeren van het metrostation worden met de hand en een doekje schoongemaakt door mensen.

Mening over Dubai
Ik heb in deze 3 dagen ook een mening gevormd over Dubai en deze wil ik graag met jullie delen. Ik heb het enorm naar mijn zin gehad in Dubai en heel veel mooie gebouwen gezien en veel pracht en praal en een andere goed punt is dat de mensen daar erg behulpzaam zijn en aardig. Verder is alles nieuw en erg schoon. Wat ik het rare vond van Dubai is dat veel dingen nep lijken, omdat het zo nieuw is. In Nederland zie je oude gebouwen en hierachter zit vaak een verhaal achter en kun je zien wanneer het gemaakt is. In Dubai lijkt het meer een pretpark met hierin hoge gebouwen en winkelcentra met megabioscopen en zo. Hierdoor komt het op mij over dat Dubai geen ziel heeft en alleen maar gebaseerd is om nog toerisme en kapitalisme. Ik had het echter wel dat ik het niet had willen missen en ik vind dat iedereen dit een keer gezien moet hebben.

Groetjes,
Pieter

Reacties

Reacties

fam. Brandsen

goed om van je te lezen
wat een decadente stad zeg, zelfs airco bij de bushaltes, zal wel nodig zijn met die hitte
fijn dat je het er naar je zin hebt gehad
ben benieuwd naar je volgende verhaal
liefs,

Omi/opa Piet

ha die wereldreiziger,
gaaf joh,dat je dat allemaal zo cool kan bekijken!!!
goeie zaak dat je het in je eentje goed kan rooien.
wat die buikdanseres betreft,die zo stond te huppelen.
ik herinner mij dat nog uit mijn Indië-tijd(ruim 60 jaar geleden..);die juffrouw wilde een sanitaire stop maken maar de pissoir zat op slot...
Pieter;we zijn trots op je dat je zo'n reis maakt.
geniet er van en kom veilig thuis.
wij blijven je volgen!
hartelijke groet van ons beiden,
Omi,opa Piet

kids van de Leonardo middenbouw en juf Colette

Fijn dat je vellig geland bent. Cool om al je foto's en je verhalen te zien en te lezen. Je hebt leuke dingen meegemaakt. We vinden het allemaal heel interessant!!!! We hebben veel kunnen leren zoals dat daar in de woestijn een ski baan is en het hoogste gebouw ter wereld is en dat ze er kofie in hartjes vorm hebben haha. Dat er in bushaltes airco is. Dat alles zo ver uit elkaar ligt. Leuk dat we contact kunnen maken:-)De juf mist u een beetje(de juf weet niet dat wij dit typen haha). Wij willen u graag een keer ontmoetten als u terug bent!

groetjes,
De leonardo middenbouw en juf Colette

Lianne

Heej hoi!
Wat super om te lezen en je foto's te kijken!
IK BEN ZWAAR JALOERS!
En ik zie hierboven dat je al gemist wordt ;)! Hahaha!
Succes daar en hou ons op de hoogte!
xxx

Wouter & Yasmin

Hoi Pieter,

Leuk verhaal zeg, je schrijft best wel leuk eigenlijk ;)
Klinkt alsof je je goed vermaakt hebt in Dubai, zal wel een cultuurschokje zijn wanneer je het met Australie vergelijkt.

Groetjes Wouter & Yasmin

Thea & Aldert

Lieve Pieter,

Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Volgens mij ontmoet ook jij leuke mensen. Wat een stad zeg. Byzonder om te horen dat er zowel korte rokjes als burka's worden gedragen. Leuk om jouw verhaal te lezen. Goede tijd gewenst, dikke knuffel. ALdert en Thea

Maikel & Claudia

Eyy Pieter,

Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen, inderdaad jaloers om op te worden. En wat heb je al veel meegemaakt en dit is pas het begin. Kortom er staat nog veel moois op je te wachten.
Geniet ervan.

Liefs,
Maikel & Claudia

Ewout en Wilma

Je maakt mooie foto's, maar we wisten al dat je dat goed kon.
Maar dat je ook goed kan schrijven wisten we nog niet.
Leuk verhaal hoor.

En we zijn natuurlijk ook bere trots op je dat je dit allemaal in je eentje doet.

knuffel van je ouders

Diana en Tonny van Eck

Hey lieverd,
Wat leuk om je verhalen lezen, wat een city he! geniet er maar van. Super stoer zo in je eentje. Ik blijf je volgen...
ohja let op leeftijd discriminatie..
Groetjes van een 40 plusser..

De Invantive crew

Hi Pieter!

Wat een verhaal man. En sommige van de reacties zijn nog interessanter zelfs;) Maargoed, helemaal tof dat je dit doet man! Het ziet er allemaal dik uit daar in Dubai. Over een paar jaar hebben wij zoveel verdiend dat we daar ook kunnen gaan wonen (dit weet Guido nog niet, maargoed...) We hopen dat je het heel erg naar je zin hebt down under. Vraag van de afdeling sales en administratie: dat verhaal over de klederdracht interesseert ons enorm. Kun je ook wat foto's sturen om het visueel te maken? En dan hebben wij het niet over de burka's.... Je weet: kijken mag altijd;) Voor nu wensen we je nog heel veel plezier en kijken we met smart uit naar je volgende verhaal! Mocht je nog tips nodig hebben om contact te leggen met (vrouwelijke) mensen daar bevelen wij jou van harte the playbook aan.. Succes gegarandeerd!

Tot snel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!