Pieter goes down under!

Melbourne - Adelaide (via Great Ocean Road)

Hallo iedereen die mijn verhaal aan de andere kant van de wereld volgt,

Ik loop wat achter met schrijven, maar ik heb weer een stukje af. Hierbij mijn verhaal over mijn reis vanaf Melbourne naar Adelaide via de Great Ocean Road.

Melbourne
Na het fruitplukken ben ik nog een paar dagen in Melbourne geweest, voordat ik vertrok naar Adelaide. Ik ben in het Australian Centre for the Moving Image (ACMI) geweest, dit is een museum gericht op film, (digitale) animatie en andere bewegende beelden, zoals computerspellen. Ik met mijn digitale DNA vond dit natuurlijk erg interessant en ik voelde me net weer als een kind tussen alle mooie dingen. In het museum heb ik ook in een soort Matrix scene gespeeld waarin het lijkt alsof de tijd stil staat, omdat er wel tientallen camera's om mij heen stonden. Je kunt mijn filmpje op deze link bekijken: http://www.acmi.net.au/timeslice/Timeslice.htm?file=ts-20110214-bca86686c2808024f6a237d3914a1d50.flv

In het ACMI ben ik een paar dagen later nog naar een tentoonstelling geweest over Walt Disney: ‘Dreams Come True: The Art of Disney's Classic Fairy Tales'. De voorstelling was erg interessant! Ik heb veel schetsen gezien en ben ik erachter gekomen hoe ze de 3D-lijkende tekeningen maken in bijvoorbeeld de tekenfilm Sneeuwwitje. Ze maken per shot een foto van een soort kijkdoos met verschillende tekeningen erin. Elke tekening staat op een bepaalde afstand van de camera. Bij het volgende shot veranderen ze de diepte en de positie van de tekeningen en het lijkt net alsof de diepte in het shot veranderd. In die tijd was dat een ware revolutie. Het zorgde ervoor dat de grootte van de maan niet veranderde en wel de huizen als erin de tekening op een huis werd ingezoomd.

Ik ben ook nog naar de Royal Botanic Gardens (Koninklijke Botanische Tuinen) in Melbourne geweest. Deze tuinen staan bekend als één van de mooiste tuinen van de wereld en ze werd geopend in 1846. De Botanic Gardens zijn in totaal 36 hectare groot en bevatten veel plantensoorten van over de hele wereld. Ik ben in de tuinen nog gratis naar de openlucht bioscoop geweest, omdat ik vroeg naar informatie over de film en ik kreeg pardoes een vrijkaartje voor het VIP-gedeelte. Dit kwam omdat ze nog wat plekken moesten opvullen, had ik toch even een geluk. Ik heb daar een leuke Franse romantische comedy gezien in de tuinen met op de achtergrond de wolkenkrabbers van Melbourne.

Great Ocean Road
In Melbourne was ik een beetje aan het stressen, want ik had nog geen lift kunnen vinden naar Adelaide en ik had echt geen zin om een dure busrit te betalen. De avond kletste ik in de keuken van het hostel met wat Nederlanders en kwam erachter dat ene Tom naar Adelaide wilde gaan en nog op zoek was naar een reismaat om de benzinekosten te delen. Dus de volgende dag ben ik samen met Tom, Gwen en Mirjam (allemaal Nederlanders) de auto ingestapt op naar Adelaide via de Great Ocean Road. De Great Ocean Road is 243 km lang en loopt tussen Torquay en Warrnambool en deze plaatsen bevinden zich tussen de route Melbourne en Adelaide (totaal 900 km). Zoals de naam al zegt is dit de mooie oceaan route en dat betekent dat er langs de route veel mooie natuur was te zien. Er waren veel uitkijkpunten op de oceaan waarin je grote rotsformaties kon bekijken.

Dag 1
We zijn begonnen vanuit Melbourne met de auto van Tom een Ford Falcon station Automaat 2.5 liter benzine met veel trekkracht

Cool
. We wisten niet waar we zouden gaan overnachten of hoe lang we over de reis zouden gaan doen. Het enige wast vaststond was dat ik 4 dagen later de trein moest pakken in Adelaide. We zijn gaan rijden en de eerst plek waar we stopten was een mooi uitkijkpunt met een vuurtoren en uiteraard wat rotsen in de zee. Het zag er super uit en het weer was ook geweldig (foto's komen nog online). 's Avonds na wat zoeken hadden we een mooie camping gevonden aan het strand, we hebben daar een mooi kampvuurtje gemaakt en heerlijk gegeten.

Dag 2
Het begin van de tweede dag was heerlijk. Eerst werd ik wakker van de brandende zon op de auto en ik heb mijn zwembroek aangedaan en het pad naar de zee genomen en een heerlijke duik in de zee genomen. Toen voelde ik hoe heerlijk het was al die vrijheid van het niet hoeven na te denken over op tijd zijn en afspraken na te hoeven komen. Je wordt 's ochtends wakker en duikt de zee is, zo simpel kan het leven zijn. We vertrokken vervolgens en na het nemen van een verkeerde afslag stonden er wat auto's stil langs de kant van de weg en opeens zag ik een grijze gestalte langzaam bewegen in het bos... Het was een wilde koala! We zijn uiteraard ook gestopt en er liep een koala-mama met haar baby op haar rug. We waren echt super blij, want een koala slaapt gemiddeld 20 uur per dag en zit dan ergens hoog in een boom. Nu zagen we een wilde koala lopen op de grond met een baby. We hebben uiteraard zoveel mogelijk foto's gemaakt totdat de koala's weer verdwenen in een boom. Vervolgens zijn we naar het park The Otway Fly gegaan en we liepen op tientallen meters hoogte tussen de toppen van bomen. De totale wandeling tussen de bomen was 600 meter. Echt heel gaaf om de natuur van een grote hoogte te bekijken. We zijn aan het einde van de dag aangekomen bij het begin van de Great Ocean Road en hebben we gelijk de Twelve Apostles (Twaalf Apostelen) gezien. Dit is een rotsformatie in de oceaan en deze 12 rotsen en ze zijn ontstaan door erosie doordat golven de zachte grond weg geslagen heeft, waardoor er uiteindelijk rechtopstaande rotsen achterbleven in de oceaan.

Dag 3
De volgende dag zijn we weer naar de Twelve Apostles te bekijken vanaf de andere punten langs de kust. Daar hebben we ook de London Bridge gezien, nu helaas de London Arch. Dit komt omdat in 1990 één van de twee bogen ingestort is. Ook hebben we The Grotto gezien, dit is een grot waaruit je de oceaan kan zien door een boog heen. Hier hebben we heerlijk chips gegeten om ons lekker een goede toerist te voelen, haha. Vervolgens hebben we heerlijk bij een strandje een tosti gegeten. Het begon daarna erg hard te regenen, dus we hebben uiteindelijk een stacaravanpark kunnen vinden na wat Googlen. Het was echt een super plek en we konden de auto precies voor de caravan zetten, zodat wij niet nat werden

Cool
.

Dag 4
De dag begon lekker met het proeven van een wijntje in een wijnboerderij. We hebben hier de heerlijkste wijn geproefd en hebben uiteindelijk een fles Riesling meegenomen om de avond ook nog lekker wijn te drinken. Tijdens het rijden zagen we allemaal meren en droge zoutvlakten. Opeens zagen we een afrit naar een natuurpark en we wilde wel eens zo'n meer van dichtbij zien. Uiteindelijk zijn we op een zoutvlakte aanbeland en het was echt surrealistisch. Het was heel vlak en je zag aan de randen wat meren en bomen. We hebben nog wat rondgereden in de auto op de zoutvlakte en uitgeprobeerd hoe goed de handrem was, met andere woorden donuts en burn-outs was goed mogelijk met de station wagon met 2,5 liter motor. In het natuurpark hebben we een tafeltje gevonden en een heerlijk omeletje gegeten op een geroosterd broodje. We wilden daarna een kortere route nemen en we hebben we uren op een onverhard pad gereden totdat we erachter kwamen dat de zwarte lijn op de kaart alleen voor voetgangers was en de weg dus afgesloten was. Na mijn voorzichtige rijden ging Tom weer rijden en helaas kregen we in de ‘middle of nowhere' een lekke band. Zoals een goed team beaamd hadden we binnen enkele minuten de auto leeg, band verwisselt, auto ingeladen en waren we weer op weg. In de avond kwamen we aan in Adelaide. Voor mensen die naar Australië gaan, rij er alsjeblieft voorbij. De supermarkten in het centrum waren gewoon na 5 uur 's avond gesloten in het weekend. Echt belachelijk natuurlijk als er vier hongerige Nederlanders aankomen. We hebben aan het strand op een camping geslapen en de volgende dag zat ik op de trein richting Alice Springs. Al met al was dit een erg leuke ervaring en ik voel dat ik ‘echt' gepackpackt hebt, door in de auto te slapen en geen plan te hebben.

Reacties

Reacties

Thea & Aldert

Hoi Pieter,

Leuk om wat van je te horen en dan die wilde Koala dat lijkt me prachtig om te zien. Wauw. Het is nu dinsdag de 18e en ik begreep van je moeder dat Colette morgen aankomt. Heel veel plezier samen en geniet er van.
Dikke knuffel van mij, groetjes van Aldert.

Wilma

Ik wist natuurlijk al een heleboel maar dit was weer erg leuk om te lezen!
nog ff en dan.......... geniet ervan
dikke knuffel Ma/Wilma

Fam. Brandsen

ja ja, eerst wakker worden met een duik in de zee en de volgende dag wakker worden met een wijntje: Wat een leven , heerlijk ,geniet ervan
dikke kus van ons drietjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!